מיסוי
תחום המיסים המדינתיים והבין מדינתיים - (להבדיל ממסים מקומיים כגון ארנונה וכיוצ"ב) הוא רחב ומגוון.
להלן אתאר – ברמה העקרונית בלבד - כל אחד מהמיסים לגביהם פועל משרדי. כן אקדים ואציין כי שטחה הטריטוריאלי של מדינת ישראל כולל לעניין המסים גם את אזור יהודה ושומרון.
מס הכנסה
– מס על ההכנסה שמפיק יחיד משכר עבודה וקצבאות או יחיד וארגון מפעילות עסקית וכן
מהכנסות הוניות כגון: ריבית, שכר דירה, אנונה, רווחים מפעילות בניירות ערך (פעילות
שאינה מוגדרת עסקית), ממכירת נכסים (מוחשיים ובלתי מוחשיים).
המס מוטל על תושב ישראל בשל הכנסותיו בישראל ומחוץ לישראל, על הכנסות מכל סוג
שהופקו בישראל (אפילו מפיק ההכנסה ומקבלה הוא תושב חוץ)
תושב ישראל – הוא מי שמרכז חייו בישראל (ועל כך ישנה פסיקה רחבה) ומי שרוב ימות
השנה (לפי מפרט שנקבע בפקודת מס הכנסה) שהה בישראל.
המס על ההכנסה מחושב על בסיס שנתי (כאשר השנה היא קלנדרית לפי הלוח
הגרגוריאני מ1.1. עד 31.12 ) ליחידים הוא מדורג ועובר את סף 50% בהכנסות גבוהות
ולתאיגידים המס בעת זו קבוע בשיעור 23% (ומכונה מס חברות) על חלוקת רווחי
תאגיד בדרך של דיוידנד לבעלי המניות המס בעת הזו הוא בשיעור 25%.
מס ערך מוסף
נכנס לתוקף בישראל בשנת 1975 והוא מוטל על הערך המוסף בעסקה הנעשית
בישראל.
שיעור המס בעת הזו הוא 17%. המס אינו חל על עסקאות בתחום הפירות והירקות
(שאינם מעובדים), על פוליסות ביטוח, עמלות וריבית מתאגידים פיננסיים, אגרות
ותשלומי חובה ממשלתיים.
מיסוי מקרקעין
– שיטת מיסוי החלה בעסקות מקרקעין בישראל ונוגעת למוכר ולרוכש המקרקעין.
המס המוטל על מוכר מקרקעין קרוי מס שבח והוא מהווה מקדמה על חשבון מס
הכנסה.
המס המוטל על רוכש מקרקעין קרוי מס רכישה.
שיטת המסים מורכבת מאד ושעורו של כל סוג מס נקבע לפי נסיבותיו של המוכר
ושל הרוכש.
מיסוי בין לאומי
נוגע למס על הכנסתו מחוץ לישראל של אדם (לרבות תאגיד) שהוא תושב ישראל.
וכן על הכנסתו של תושב חוץ שנצמחה בישראל.
כדי למנוע כפל מס על ההכנסה שנצמחה בחו"ל או בישראל, כרתה מדינת ישראל
אמנות למניעת כפל מס עם מדינות רבות בעולם. אמנות המס נועדו למנוע מחלוקות
על תשלום המס בין המדינות החתומות על האמנה וכן בין התושבים בכל אחת
מהמדינות לרשויות המס, על דבר המס המגיע על הכנסה מסויימת לפי סוגה ולפי
היקפה בכל אחת מהמדינות.
בהעדר אמנה למניעת כפל מס, נעתרת רשות המסים לבקשה לקזז מס ששולם
בחו"ל מהמס הישראלי על אותה הכנסה.
במסגרת המיסוי הבינ"ל יש תחום רחב, סבוך וקריטי הקרוי 'מחירי העברה'. בו כל
אחת מהמדינות הנוגעת לעסקה מבקשת לכלול אצלה את הערך המוסף הגדול יותר
של העסקה ולחייב במס אצלה את הנתח הגדול יותר מהערך המוסף.
לדוגמא: מפעל ישראלי מייצא לסניף שלו בארה"ב מוצר המיוצר בישראל במחיר
100 $. המוצר נמכר בארה"ב במחיר 120 $. עלות הייצור של המוצר – 50 $.
הערך המוסף הכולל של המוצר משלב ייצורו עד מכירתו בארה"ב הוא 70 $.
המחלוקת הבין מדינתית היא איזה חלק מהערך המוסף ימוסה אצלה.
מיסוי בינלאומי מחייב תכנון מקדים ושליטה ראויה באמנות המס ובשיטת 'מחירי
ההעברה'.